reklama

Všetci sa tešia na blikavú zelenú

V novele zákona o premávke na pozemných komunikáciách sa okrem iného nachádza aj odsúhlasená zmena v režime riadenia premávky cestnou svetelnou signalizáciou, ktorá spočíva v tom, že okrem nám známych svetiel červenej, žltej, zelenej a blikavej žltej (na železničných priecestiach vídavame ešte biele blikajúce svetlo) sa po novom na Slovensku zavádza aj blikajúce zelené svetlo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)
Obrázok blogu

Nedá mi , aby som k tomuto „technickému nóvu“ v riadení cestnej premávky svetelnou signalizáciou nenapísal zo pár poznámok.

Najprv z doteraz platnej Vyhlášky o premávke na pozemných komunikáciách skutkový stav:

 Signál so žltým svetlom Pozor! - povinnosť zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a, č. V 5b alebo č. V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením; ak je však vozidlo pri rozsvietení tohto signálu už tak blízko, že by vodič nemohol vozidlo bezpečne zastaviť, smie pokračovať v jazde; ak svetlo tohto signálu svieti prerušovane, nejde o križovatku s premávkou riadenou svetelnými signálmi.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na správne nastavených svetelných signalizáciách svieti žlté svetlo presne 3 sekundy. Pri 50-kilometrovej rýchlosti za ten čas prejdete vozidlom temer 42 metrov.

Signál so zeleným plným kruhovým svetlom Voľno - možnosť pokračovať v jazde a ak dodrží ustanovenia o odbočovaní a také odbočovanie nie je zakázané dopravnou značkou, môže odbočiť vpravo alebo vľavo; ak svieti signál na opustenie križovatky umiestnený v protiľahlom rohu križovatky, neplatí pre odbočovanie vľavo ustanovenie § 18 ods. 4 zákona ( Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám a električkám idúcim v oboch smeroch. Vodič motorového vozidla i nemotorového vozidla odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde cyklistom a vodičom mopedov idúcim po cestičke pre cyklistov vyznačenej na tej istej ceste, a tam, kde je povolená jazda pozdĺž električky vľavo, aj električke).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Minimálna dĺžka svietenia zelenej je podľa normy 5 sekúnd.

Signál so zelenou smerovou šípkou alebo šípkami - možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým šípka alebo šípky ukazujú; ak zelená šípka smeruje vľavo, neplatí pre odbočovanie vľavo ustanovenie § 18 ods. 4 zákona ( Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám a električkám idúcim v oboch smeroch. Vodič motorového vozidla i nemotorového vozidla odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde cyklistom a vodičom mopedov idúcim po cestičke pre cyklistov vyznačenej na tej istej ceste, a tam, kde je povolená jazda pozdĺž električky vľavo, aj električke).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takže to je trocha aj zopakovanie autoškoly. A teraz k tej navrhovanej blikavej zelenej.

Blikavá zelená na semafóre  by mala aký-taký význam vtedy, keď svetelná signalizácia ide v pevnom cykle, so zadefinovanými dĺžkami zelených, a tie sa nemenia. V takom prípade nie je problém pri napr. zadefinovanej zelenej, ktorá trvá 20 sekúnd, aby posledných 5 sekúnd zelená blikala. Sú však ale prípady, že na niektorých križovatkách so silne zaťaženou komunikáciou v hlavnom smere svieti zelená z vedľajšej komunikácie iba napr. 8 sekúnd, a v takom prípade bude zelená viac blikať ako svietiť.

V súčasnosti už väčšina križovatiek funguje v dynamickom riadení a tu je nastavená iba minimálna a maximálna doba zelenej napr. 5 - 25 sekúnd. Radič si vyhodnocuje impulzy od prichádzajúcich automobilov z detektorov v danom smere, a na základe toho zelenú v tomto smere predlžuje, resp. ju ukončuje, a dáva zelenú pre ďalší smer, v ktorom stoja pred križovatkou vozidlá.  Takže tu bude asi veľký problém, aby pri zelenej, ktorá trvá 5 sekúnd - a vyvolá si ju jediné auto pred stopčiarou - aby táto krátka zelená aj blikala. V Bratislave a v Košiciach, kde jazdia električky, a je snaha na križovatkách s električkovou dopravou na svetelnej signalizácii zabezpečiť ich preferenciu – to znamená, aby si električka po zaregistrovaní vzdialeným detektorom navolila ihneď pre seba signál voľno tak, aby nemusela pred križovatkou zastaviť - to bude problém o to väčší. Na takto riadených križovatkách asi zriadiť blikavú zelenú nebude možné, respektíve vznikne problém – a o to väčší – zabezpečiť preferenciu električkovej dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Už v minulosti som poukazoval na to, že tam, kde na semafóre bliká zelená, tak je to v rozpore s platnými normami, zákonom a vyhláškou o premávke na pozemných komunikáciách. A považoval som tento stav za poruchu zariadenia. A asi som mal pravdu, keď sa tento stav svietenia semafórov až teraz vložil do zákona, ktorý zatiaľ ešte ani nevstúpil v platnosť. Rád by som vedel, ako riešili vážne dopravné nehody s následkami ublíženia na zdraví na takto dozelena blikajúcich križovatkách policajti a najmä súdni znalci ? Veď tu musela byť na príčine dopravnej nehody závada zariadenia svetelnej signalizácie. Alebo sú policajti takí všemohúci, že si odsúhlasili ako pôjdu semafóry, a porušujú pri tom zákon ? Jedná sa napríklad o križovatku vo Zvolene pri Veľkopredajni METRO, niektoré križovatky v Trnave a inde. Ste si správcovia týchto zariadení stopercentne istí, že na týchto križovatkách doteraz bolo a je dnes všetko v poriadku ?

Ak sa mnohí z vás tešíte, že sa tak na križovatkách predĺžia dĺžky zelených, a naopak čas čakania na koniec červenej a kolóny pred semafórmi sa skrátia – vážení, tešíte sa zbytočne. Tá dnešná dĺžka zelenej sa iba prerozdelí na zelenú a blikajúcu zelenú, takže pre tých, čo sa ponáhľajú, táto zmena nedonesie nič. Iba tendenciu na blikajúcu zelenú tesne pred vjazdom do križovatky ešte viac dupnúť na plyn, a o to môže byť dopravná situácia v takejto križovatke nebezpečnejšia. Z vedľajšieho smeru na červenú v tom čase môže do križovatky totiž vchádzať sanitka alebo iné vozidlo s právom prednosti vjazde. Novelou zákona takýchto vozidiel ešte pribudlo.

A následky môžu byť o to tragickejšie.

A na úplný záver: bojím sa že táto blikajúca zelená prinesie do ulíc našich miest len kolízie a pišťanie gúm pred križovatkami. Totiž neviem si predstaviť, že sa všetky svetelne riadené križovatky do určitého krátkeho času prestavia jednotne tak, aby tá zelená blikala všade. Bude to trvať mnoho rokov, tých semafórov máme na Slovensku tisíce. No a už vidím, ako sa do križovatiek na červenú rútia stovky vodičov na červenú, lebo čakali, že zelená sa rozbliká – a ejhľa – nič také sa nestalo, semafór skočil rovno do žltej a do červenej. Síce na susednej križovatke zelená už bliká, ale tu to ešte preprogramovať nestihli. A o dopravné nehody nebude núdza....

Preto si sám sebe dávam otázku. Má ta blikavá zelená ozaj význam ?  

Pavel Titl

Pavel Titl

Bloger 
  • Počet článkov:  139
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dopravný inžinier, projektant - špecialista pre dopravné stavby, dopravné inžinierstvo.Už vyše 50 rokov žijem v Košiciach, tu mám rodinu, prácu, priateľov. _________________________________Počítadlo návštev**Ďakujem Vám za záujem o tento blog.* Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu