Je ozaj iba rýchlosť príčinou dopravných nehôd ?

Autor: Pavel Titl | 15.5.2008 o 19:11 | Karma článku: 3,64 | Prečítané:  2399x

Nehodovosť sa dá znížiť cestou represií, dopravno-inžinierskych opatrení, zvýšením disciplíny všetkých účastníkov cestnej premávky, legislatívou...

Dopravná nehoda, ktorú nezaprícinila rýchlost, ale nedanie prednosti.Dopravná nehoda, ktorú nezaprícinila rýchlost, ale nedanie prednosti.Pavel Titl

Jazdíme všetci a stále, na cestách sme od rána do polnoci, či za volantom, alebo nás vezú, resp. iba tak kráčame po krajnici. Už pár dní po narodení nás vezú z pôrodnice domov do kolísky, vozia nás už pomaly aj do škôlky, do základnej školy ani nehovorím. A aj posledná cesta na  nás čaká pohrebákom, ak náhodou cintorín nemáme za plotom domu.

Áut pribúda, dopravných nehôd tiež, najmä jej následkov a materiálnych škôd. Niekedy ste rozbili embéčku na totálku, škoda bola 40 tisíc, dnes ťuknete predný blatník na Golfe, a za nový bixenonový reflektor  zaplatíte aj s opravou temer stotisíc.

                                    dn1007.jpg

 

Všeobecný tlak aj vďaka Európskej únii je na to, aby sme v obci znížili maximálnu  rýchlosť  zo 60 km na päťdesiatku. O tom sa dá dlho polemizovať, hustá premávka v mestách a na prieťahoch obcí (bohužiaľ obchvatov je stále veľmi málo) ani vyššiu rýchlosť neumožňuje, spomalí sa tým napríklad aj mestská verejná doprava – autobusy dopravných podnikov a SAD-iek sa budú musieť tiež prispôsobiť 50-ke. Naviac temer na všetkých nebezpečných úsekoch našich miest a obcí je už dnes dopravným značením obmedzená rýchlosť zväčša na 40 km/h. A tu si je potrebné uvedomiť, že akonáhle sa rýchlosť v obci novelou cestnej vyhlášky zníži na päťdesiatku, dá sa predpokladať, že dnešné 40-ky z ciest zmiznú, a nastane efekt opačný – vlastne tam kde je zníženie rýchlosti viac-menej opodstatnené, tak tam sa bude rýchlosť zvyšovať.

Nad tým je potrebné sa zamyslieť. Nehľadiac na to, že dnes fungujúce zelené vlny na križovatkách v našich mestách sú nastavené na 60 km rýchlosť, toto všetko budú musieť správcovia  komunikácií riešiť.

 Na záver ešte pár čísel. V roku 2007 sa stalo na území  Slovenska spolu 61.051 dopravných nehôd, pri ktorých zahynulo 627 osôb a ťažko sa zranilo 2.029 osôb. Ale keď sa pozrieme na príčiny týchto nehôd, podľa oficiálnych štatistík Policajného zboru SR najviac nehôd – až 39 % zapríčinilo porušenie základných povinností vodičov, na druhom mieste s 35 % to bol nesprávny spôsob jazdy, a až na treťom mieste to bola rýchlosť – 14,7%. Takže ozaj nehádžme všetko zlo na rýchlosť, príčina nehôd a kolízií je inde.

Tu ma iba tak na okraj napadá netolerantnosť a porušovanie pravidiel cestnej premávky, najmä rýchlosti a používania výstražných zariadení, vodičmi vládnych činiteľov a samotnými príslušníkmi policajného zboru.  A  tí veselo prekračujú šesťdesiatku, o to viac budú prekračovať aj maximálnu 50-kilometrovú rýchlosť.

A tak by bolo dobré zo strany zákonodarcov sa ešte raz zamyslieť nad novelou pravidiel cestnej premávky. V oblasti návrhu zníženia rýchlosti určite.  

Na ilustráciu niekoľko dopravných nehôd. Iba jednu z nich zapríčinila rýchlosť. Ktorú - to určite nie je ťažké zistiť.

Foto: autor 

dn1001.jpgdn1003.jpgdn1002.jpgdn1009.jpg

dn1004.jpgdn1008.jpg

dn1005.jpgdn1006.jpg

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Plakala a plakala. Ten pocit bezradnosti neprajem nikomu, tvrdí Fialková

Po nevydarenej streľbe odjazdila namiesto štyroch trestných okruhov nechtiac len tri.

ŠPORT

Babráci. Fanúšikovia majú právo sa hnevať

Olympijská správa o stave slovenského hokeja.

DOMOV

Na firmu u Maďariča padá podozrenie z nekalej súťaže

Centire mala informácie vždy ako prvá.


Už ste čítali?