reklama

Je ozaj iba rýchlosť príčinou dopravných nehôd ?

Nehodovosť sa dá znížiť cestou represií, dopravno-inžinierskych opatrení, zvýšením disciplíny všetkých účastníkov cestnej premávky, legislatívou...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)
Dopravná nehoda, ktorú nezaprícinila rýchlost, ale nedanie prednosti.
Dopravná nehoda, ktorú nezaprícinila rýchlost, ale nedanie prednosti. (zdroj: Pavel Titl)

Jazdíme všetci a stále, na cestách sme od rána do polnoci, či za volantom, alebo nás vezú, resp. iba tak kráčame po krajnici. Už pár dní po narodení nás vezú z pôrodnice domov do kolísky, vozia nás už pomaly aj do škôlky, do základnej školy ani nehovorím. A aj posledná cesta na  nás čaká pohrebákom, ak náhodou cintorín nemáme za plotom domu.

Áut pribúda, dopravných nehôd tiež, najmä jej následkov a materiálnych škôd. Niekedy ste rozbili embéčku na totálku, škoda bola 40 tisíc, dnes ťuknete predný blatník na Golfe, a za nový bixenonový reflektor  zaplatíte aj s opravou temer stotisíc.  

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Všeobecný tlak aj vďaka Európskej únii je na to, aby sme v obci znížili maximálnu  rýchlosť  zo 60 km na päťdesiatku. O tom sa dá dlho polemizovať, hustá premávka v mestách a na prieťahoch obcí (bohužiaľ obchvatov je stále veľmi málo) ani vyššiu rýchlosť neumožňuje, spomalí sa tým napríklad aj mestská verejná doprava – autobusy dopravných podnikov a SAD-iek sa budú musieť tiež prispôsobiť 50-ke. Naviac temer na všetkých nebezpečných úsekoch našich miest a obcí je už dnes dopravným značením obmedzená rýchlosť zväčša na 40 km/h. A tu si je potrebné uvedomiť, že akonáhle sa rýchlosť v obci novelou cestnej vyhlášky zníži na päťdesiatku, dá sa predpokladať, že dnešné 40-ky z ciest zmiznú, a nastane efekt opačný – vlastne tam kde je zníženie rýchlosti viac-menej opodstatnené, tak tam sa bude rýchlosť zvyšovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nad tým je potrebné sa zamyslieť. Nehľadiac na to, že dnes fungujúce zelené vlny na križovatkách v našich mestách sú nastavené na 60 km rýchlosť, toto všetko budú musieť správcovia  komunikácií riešiť.

 Na záver ešte pár čísel. V roku 2007 sa stalo na území  Slovenska spolu 61.051 dopravných nehôd, pri ktorých zahynulo 627 osôb a ťažko sa zranilo 2.029 osôb. Ale keď sa pozrieme na príčiny týchto nehôd, podľa oficiálnych štatistík Policajného zboru SR najviac nehôd – až 39 % zapríčinilo porušenie základných povinností vodičov, na druhom mieste s 35 % to bol nesprávny spôsob jazdy, a až na treťom mieste to bola rýchlosť – 14,7%. Takže ozaj nehádžme všetko zlo na rýchlosť, príčina nehôd a kolízií je inde.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tu ma iba tak na okraj napadá netolerantnosť a porušovanie pravidiel cestnej premávky, najmä rýchlosti a používania výstražných zariadení, vodičmi vládnych činiteľov a samotnými príslušníkmi policajného zboru.  A tí veselo prekračujú šesťdesiatku, o to viac budú prekračovať aj maximálnu 50-kilometrovú rýchlosť.

A tak by bolo dobré zo strany zákonodarcov sa ešte raz zamyslieť nad novelou pravidiel cestnej premávky. V oblasti návrhu zníženia rýchlosti určite.  

Na ilustráciu niekoľko dopravných nehôd. Iba jednu z nich zapríčinila rýchlosť. Ktorú - to určite nie je ťažké zistiť.

Foto: autor 

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Pavel Titl

Pavel Titl

Bloger 
  • Počet článkov:  139
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dopravný inžinier, projektant - špecialista pre dopravné stavby, dopravné inžinierstvo.Už vyše 50 rokov žijem v Košiciach, tu mám rodinu, prácu, priateľov. _________________________________Počítadlo návštev**Ďakujem Vám za záujem o tento blog.* Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu