Jazdiť v piatok alebo nie ?

Autor: Pavel Titl | 30.5.2008 o 15:41 | Karma článku: 4,05 | Prečítané:  1666x

Opäť polemika o kamiónoch. Škoda že sa celá diskusia na túto tému odvíja už niekoľko týždňov iba o stanovení hodín a dní, a či budú môcť, a či nie.

Nehľadiac na to, že dnešný právny stav to rieši – v dňoch pracovného pokoja od 0,00 do 22,00 h a v sobotu od 1.júla do 31.augusta od 7,00 do 22,00 h nemajú na diaľniciach, cestách pre motorové vozidlá a cestách I.triedy a medzinárodného významu motorové vozidlá s celkovou hmotnosťou nad 7.500 kg a súpravy s prípojným vozidlom čo hľadať.

Takže diskusia sa odvíja len o tom nešťastnom piatku, a vyzerá to, že TIR-áková lobby zmeny k širším obmedzeniam nepustí. V hre sú veľké objemy prepravovaných tovarov, vieme, že len siete hypermarketov musia v piatok podopĺňať tovar pred víkendovými nákupmi. Dlhodobé štatistiky totiž jednoznačne hovoria, že najväčšie obraty v nákupných centrách sa robia v sobotu.

Takže bola to podľa mňa zbytočná debata, a stratilo sa v parlamente kopa času, ktorý sa mohol preflákať aj užitočnejšími a dôležitejšími témami. Nemám tým práve na mysli napr. minulotýždňový Zákon, spomenutý v jednom z mojich minulých blogoch -  Dohodu o uplatňovaní ustanovení Dohovoru Organizácie Spojených národov o morskom práve z 10. decembra 1982 o ochrane a využívaní transzonálnych populácií rýb a populácií rýb migrujúcich na veľké vzdialenosti“.  

 Určite je to pre nás potrebné a užitočné túto dohodu mať s EU uzavretú, ja by som sa však predsa len vrátil ku kamiónom a piatkovým zápcham na našich cestách. Diskusia dlhosiahla, argumentácia zo všetkých strán za aj proti oduševnená a pocitovo podložená, iba mi chýbajú niektoré fakty a reálne čísla.

Napr. koľko kilometrov ciest I. triedy a medzinárodného významu so stúpaním 6% a vyššie nemá osobitný pruh pre pomalé vozidlá, aby sme my, čo nevezieme žiadny náklad, ale sa chceme napr. po týždňovke v Blave vrátiť v piatok čo najrýchlejšie a najmä bezpečne domov k rodine do Košíc – napríklad – nefrflali v dlhých kolónach v ktorej čele ide na slovenských cestách stále najrýchlejšie vozidlo - AVIA ? To nevie určite ani Slovenská správa ciest, bol by som rád keby sa také číslo na verejnosti objavilo. A s ním samozrejme – a to by som bol ešte radšej – aj reálny termín, kedy tieto hlúpe úseky ciest z našich máp definitívne vymiznú.

Ďalej by som chcel vedieť, aká je súčasná kapacita odstavných parkovísk popri dotknutej cestnej siete, čo sa týka možnosti odstavenia nákladných vozidiel. A kedy budú všetky tie parkoviská, čo boli vyprojektované a zahrnuté do rozpočtu konkrétnych dnes už dokončených úsekov diaľnic a rýchlostných komunikácií, ozaj vybudované a slúžiť ako nutný servis pre vodiča, ktorý má vyplatenú diaľničnú známku ? Ako paradox uvediem, že na celej diaľnici z Prešova do Košíc dnes nefunguje ani jedno odpočívadlo, ak neberiem do úvahy možnosť zaparkovať pri čerpačke AGIP pri Janovíku. Totiž to jediné obojstranné odstavné diaľničné parkovisko pri Kendiciach Národná diaľničná spoločnosť za 140 miliónov Sk vlani zrekonštruovala a uzavrela ho iba pre účely váženia nadrozmerných nákladov, čo sa tu deje tak v priemere dvakrát do mesiaca. Takže normálne tam nezaparkujete ...

Rád by som aj vedel zmysel naháňania sa dlhých súprav voziacich opracované kmene stromov z jedného konca Slovenska na druhý a opačne. Jednak je to ozaj nebezpečný náklad, ktorý na našich cestách doteraz po uvoľnení nákladu zapríčinil už mnohé tragédie, na mnohých vodičov pôsobí ako nezaistená zbraň, a je ozaj ťažké takýto náklad predbehnúť. A keď sa Vám to konečne podarí, tak po pár kilometroch stretnete taký istý náklad s drevom z protismeru, len s tým rozdielom, že Vy ste predbehli modrý nákladiak, a z protismeru ide žltý. Tento náklad by sa určite nemusel voziť v piatok, nie je ani zkaziteľný, a ani naňho nečakajú nedočkaví zákazníci niekde v Kauflande či Hypernove. Týmto vozidlám by som určite obmedzil jazdu po našich komunikáciách, najoptimálnejšie by bolo stanoviť za prevoz dreva automobilmi poplatky ako za nebezpečný náklad a tlačiť firmy, ktoré drevo predávajú a nakupujú, aby ho vozili tak ako kedysi po železnici. Veď Slovak Cargo má voľné kapacity.

 No a na záver: ak máme teda vozidlám TIR niečo prikazovať a zakazovať, čo tak zaviesť do Vyhlášky o pravidlách cestnej premávky paragraf o minimálnej vzdialenosti medzi dvomi nákladnými vozidlami pri jazde mimo obce na 100 m ? To by určite pomohlo, a odstránilo by množstvo kolíznych situácií na našich cestách. A nech si jazdia aj v piatok. A vodiči kamiónov a ich zamestnávatelia by ani nefrflali. Tak čo, poslanci, zoberiete rozum do hrsti ?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?