reklama

Paródia na kruhovú križovatku.

Keď sa robí z platných noriem a predpisov trhací kalendár, znamená to, že môžeme asi ignorovať všetko. Lenže dosť často to končí tragédiou. Spomeniem iba v poslednom čase opakované pády pracovníkov z lešení výškových stavieb, či zasypaných robotníkov vo výkopoch nezabezpečených proti zosunu zeminy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (77)
Obrázok blogu

Sú to všetko prípady, ktoré by sa nemuseli stať, keby sa dodržiavali príslušné normy a predpisy.

Aj STN 73 6102 a 73 6110 sú iba platné normy, ktoré hovoria o tom ako majú vyzerať a teda sa stavať križovatky, či miestne komunikácie. Sú na to, aby naša komunikačná sieť spĺňala všetky požiadavky na plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky. Aby tí, čo sa dennodenne vydávajú na cesty, či ako motoristi, tak aj peši, či prostriedkami MHD došli v pohode tam, kam mali namierené, a večer sa zase vrátili šťastne a v poriadku domov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

No a na to by mal dohliadať správca komunikácie aj s prispením dopravnej polície. Oni sú kompetentní aj z cestného zákona na to, aby dohliadali nad premávkou na cestných komunikáciách. Aby bolo menej nehôd, menej tragédií na našich cestách. Samozrejme, v prvom rade je nutné dodržiavať dopravné predpisy, rešpektovať semafóry, dopravné značenie. To ale musí byť v úplnom poriadku – teda už podľa spomínaných noriem a predpisov.

Dosť teórie, čo tak pozrieť konkrétne na naše cesty ? Jeden príklad, ale stojí za to. Na ploche niekoľkých desiatok metrov štvorcových tu nájdeme totálne ignoranstvo vyššie uvedených noriem a technických predpisov, čo sa týka v poslednom čase tak obľúbených kruhových križovatiek. Citujem zopár paragrafov z nich:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stredový ostrovček – je lemovaný zvýšeným obrubníkom alebo zvodidlom, vodiacou stienkou, prstencom a pod. Vyvýšenie stredového ostrovčeka sa navrhuje max. 600 mm. Rozmery a umiestnenie stredového ostrovčeka spolu s ostatnými prvkami okružnej križovatky nesmú umožniť priamy prejazd vozidiel križovatkou.

Priechody pre peších - umiestňujú sa na vozovke vjazdov a výjazdov najmenej 5 m od ich pripojení na vonkajší okraj okruhu. Priechody pre chodcov sa nesmú viesť priamo cez okruh. Musia sa riešiť ako bezbariérové cez deliace ostrovčeky, čím sa dosiahne ideálne rozdelenie priechodu a deliaci ostrovček súčasne plní funkciu ochranného ostrovčeka pre peších. Zvislé dopravné značenie - sa umiestňuje v súlade s ustanoveniami zákona č.315/1996 Z.z. a vyhlášky č.225/2004 Z.z. Použitie dopravných značiek a dopravných zariadení určí príslušný cestný správny orgán so súhlasom príslušného dopravného inšpektorátu PZ SR. Prednosť v jazde majú vždy vozidlá na okruhu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vodorovné dopravné značenie sa navrhuje v súlade s vyhl. č. 225/2004 Z.z. a podlieha schváleniu príslušného orgánu dopravnej polície PZ SR.

Bezpečnosť dopravy na okružnej križovatke - odporúčaná jazdná rýchlosť okružnej križovatke je 30 km/h. Preto treba signalizovať vodičovi na príjazde ku križovatke pomocou dopravného značenia či dopravného zariadenia, že sa približuje k miestu, kde sa mení dopravný režim jazdy tak, aby na vjazde do okružnej križovatky znížil rýchlosť jazdy.

Rozhľadové pomery sú dôležitým prvkom pri návrhu okružnej križovatky. Vodič prichádzajúci do križovatky musí mať náležitý rozhľad.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vodič nesmie zastaviť a stáť:

- na priechode pre chodcov a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred ním

- na križovatke a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred hranicou križovatky a 5 m za ňou (výnimkou je križovatka tvaru T v obci – zákaz neplatí na náprotivnej strane vyúsťujúcej cesty).

Toto je iba zopár základných paragrafov vytiahnutých z Vyhlášky o premávke na pozemných komunikáciách, križovatkovej normy a Technických podmienok Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií pre projektovanie kruhových križovatiek, v tomto prípade totálne ignorovaných.

Na našej „vzorovej“ okružnej križovatke môžu učitelia autoškôl a najmä projektanti dopravných stavieb si oči vyočiť, čo to Magistrát mesta Košice – útvar správy komunikácií v spolupráci s dopravnými inžiniermi dopravného inšpektorátu Krajského riaditeľstva PZ Košice vymyslel, schválil a priamo na rušnú komunikáciu vymaľoval. Všetky vyššie uvedené základné normy a pravidlá sú tu porušené, z nás účastníkov cestnej premávky si proste urobili dobrý deň. Ide však o to, že kde ide o bezpečnosť cestnej premávky, tam ide aj o zdravie a životy jej účastníkov a tam už sranda určite končí.

Nehľadiac na to, že pracovníci magistrátu sú platení z daní občanov mesta Košice, dopravní policajti ako štátni zamestnanci z daní nás všetkých. Naviac by to mali byť odborníci na dopravné značenie, a mali by svojimi rozhodnutiami zabezpečovať poriadok na našich cestách.

V Košiciach to ale asi tak nie je, tu sa experimentuje na úkor nás motoristov. Ak to čudo, čo tu je opísané a viditeľné na zopár fotografiách, chcete vidieť na vlastné oči, nájdete ho pred Detskou fakultnou nemocnicou na Ondavskej ulici – v križovatke s Považskou. Situácia o to horšia, že tu denno denne jazdia za ošetrením alebo hospitalizovanými stovky cezpoľných motoristov.

Možno dobrý úmysel, ale v skutočnosti dopravno-inžiniersky lapsus súťažiaci na titul Motoristický Buľo roka. Žiadne upozornenie na príjazde ku križovatke, že sa cesta prudko stáča doprava, parkovanie priamo v križovatke resp. tesne pred a za priechodom pre peších, strácajúce sa priechody v strede križovatky, žiadny vyvýšený obrubík, takže sa vesele jazdí rovno, križovatka nespĺňa požiadavky na minimálne polomery, väčšie vozidlá pri prejazde križovatkou a odbočovaní musia jazdiť po šrafovaní.... 

Zopár snímok z križovatky je toho dôkazom:  

Obrázok blogu

JAZDA CEZ KRUHOVÚ KRIŽOVATKU 1

Obrázok blogu

JAZDA CEZ KRUHOVÚ KRIŽOVATKU 2

Obrázok blogu

VJAZD DO KRIŽOVATKY OD TR.SNP

Obrázok blogu

PARKOVANIE V KRIŽOVATKE

Obrázok blogu

VYCÚVAVANIE PARKUJÚCEHO VOZIDLA DO KRIŽOVATKY

Obrázok blogu

PRIECHOD PRE PEŠÍCH DO STRATENA

Obrázok blogu

JAZDA CEZ KRUHOVÚ KRIŽOVATKU DO STRATENA

Obrázok blogu

BRZDNÁ DRÁHA V KRIŽOVATKE

Foto: autor

Pavel Titl

Pavel Titl

Bloger 
  • Počet článkov:  139
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dopravný inžinier, projektant - špecialista pre dopravné stavby, dopravné inžinierstvo.Už vyše 50 rokov žijem v Košiciach, tu mám rodinu, prácu, priateľov. _________________________________Počítadlo návštev**Ďakujem Vám za záujem o tento blog.* Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu