Začali šetriť na vodorovnom značení

Autor: Pavel Titl | 30.7.2008 o 0:52 | Karma článku: 7,23 | Prečítané:  2475x

Jazdíme po cestách. Kvalitných aj rozbitých, širokých aj úzkych. Základný komunikačný systém, ktorý tvorí sieť diaľnic, rýchlostných komunikácií a ciest I.triedy, zaradených do zoznamu medzinárodných ciest (známych E-čiek) by mal spĺňať všetky požadované kritériá zodpovedajúce intenzite dopravy, a samozrejme spĺňať požiadavky na jej plynulosť a bezpečnosť. To znamená minimálne kvalitný povrch a kvalitné dopravné značenie – zvislé aj vodorovné.

Čo sa týka zvislých značiek, tie sú relatívne v poriadku, používajú sa moderné retroreflexné fólie s vysokou triedou svietivosti, až na výnimky sú to všetko podľa príslušnej normy značky zväčšeného formátu. Tie sú predpísané pre všetky diaľnice, rýchlostné komunikácie a cesty I.triedy.

S vodorovným značením to už je horšie. Jednak je to z titulu rýchleho ojazdenia a postupného gumovania čiar na komunikáciách, neskorého značenie – niekedy sa nestíha ani letná mototuristická sezóna, často sa čiary ťahajú za dažďa či sa strieka na vlhkú vozovku, a takéto vodorovné značenie nemá dlhú životnosť. K tomu pristupuje aj ľudský , či správne pomenovaný policajný  faktor – príslušný dopravný inžinier v danom okrese rozhoduje o tom, kde bude stredová pozdĺžna čiara súvislá, a kde naopak prerušovaná. Tú súvislú mnohí vodiči nemajú radi a jazdia, ako keby ju ani nevideli. Niekedy by som im dal aj za pravdu, lebo sa nájdu dlhé úseky s naťahanou súvislou stredovou čiarou, a každý, kto sa popri nej vlečie v kolónach za najrýchlejším vozidlom, ktoré ju úspešne vedie a samozrejme celú kolónu brzdí, tuho rozmýšľa, aké boli dôvody na jej vyznačenie. A o pár sto metrov ďalej zrazu zistíte, že čiara je prerušovaná, ale možnosť využiť ju použije iba istý samovrah, lebo sa rútite do neprehľadnej zákruty, z ktorej hocikedy oproti vám môže vybehnúť oprotiidúce vozidlo, ktoré ste nemali šancu vidieť. Ale čiara je tam prerušovaná. Jediné vysvetlenie je to, že to riešili napríklad skoro na jar, keď okolo cesty boli iba holé stromy, ale v čase vegetácie pre koruny stromov nevidíte ani 50 metrov dopredu. Alebo je ešte druhá možnosť, že firme, ktorá to značila, tu dochádzala farba, a tak sa rozhodla šetriť, aby vyznačila celý naplánovaný úsek cesty. A tak to ostalo a preznačuje sa to tak isto chybne každoročne.

Tieto úseky ciest sú nebezpečné, najmä ak sú to komunikácie, kde nie sú spevnené krajnice, a cesta je pre tri autá vedľa seba úzka. Najmä ak to auto, čo sa vynorí oproti vám, je kamión, idúci stokilometrovou rýchlosťou. A vy hoci predbiehate iba Tico, nemáte šancu sa medzi tie dve autá so svojim prepchať.

Ale dosť bolo strašenia, každý rozumný vodič sa v prvom rade riadi svojim úsudkom, a hoci je v strede cesty prerušovaná čiara, počká s predbiehacím  manévrom na vhodnejší bezpečnejší úsek komunikácie. Takisto takýto vodič tuho rozmýšľa, ako sa má zariadiť v prípade, ak prechádza po moste, kde je v strede cesty prerušovaná čiara. Z autoškoly sa všetci pamätáme, že na moste sa nepredbieha. Prečo tam však namaľovali prerušovanú, a nie súvislú čiaru, to zase vie iba ten, kto to dal takto chybne vyznačiť. Je ešte možnosť sa vyhovoriť na raz už spomínaného policajta – dopravného policajta, ktorý sa rozhodol, že v rámci svojich kompetencií udelí výnimku nie iba sebe, ale všetkým vodičom, ktorí cez takto zle vyznačený most prechádzajú. Možno, že vám to kolegovia tohto policajta, ktorí vám budú chcieť dať pokutu za nedovolené predbiehanie na moste, uveria, a pokutu vám odpustia.

Spomenul som najčastejšie sa objavujúce prípady závad vyznačeného vodorovného značenia na našich cestách. Ale to sú závady, ktoré sa stali nepozornosťou, resp. zlým odhadom situácie zo strany navrhovateľa dopravného značenia a jeho realizátora. 

Chcem však poukázať na oveľa závažnejší problém v značení komunikácií vodorovným značením, a to ten, že sa na tomto veľmi dôležitom prvku komunikácií začína šetriť. A to tak, že čiary, ktoré požadujú príslušné technické normy a vyhláška o premávke na pozemných komunikáciách , a ktoré výrazne napomáhajú bezpečnosti cestnej premávky, sa zrazu prestávajú obnovovať.

Jedná sa o vodiace čiary, ktoré sa vyznačujú na okraji komunikácií a sú veľmi dôležité pre vodičov najmä za šera, v noci, za dažďa. Určite ste mnohí z vás už zažili za volantom tú situáciu, že ste pri jazde v noci na vlhkej komunikácii zrazu nabehli na úsek, kde chýbala vodiaca čiara na kraji komunikácii.  Ťažko tu bolo hovoriť o bezpečnej jazde, bez tej čiary sa vám určite zhoršila orientácia za volantom. Poviete si, že tam predsa musela byť aspoň čiara v strede komunikácie – ale napríklad v zákrutách to až také jednoduché nebolo, kraj cesty sa vám jednoducho strácal.

Aby som bol však konkrétny – Slovenská správa ciest sa asi rozhodla šetriť na bezpečnosti cestnej premávky, a tohto roku nepreznačila vodiace čiary v celom nebezpečnom úseku horského priechodu Dargov na hlavnom tranzitnom ťahu E50-E58 cesty I/50 z Ukrajiny cez Michalovce na Košice. Je to o to prekvapujúce, že tento horský priechod sa dlhodobe vyznačuje vysokou nehodovosťou, a aj jeden z pod článkom zverejnených záberov bol túto nedeľu urobený v zákrute, kde iba vlani zahynuli traja ľudia, či za volantom, či riaditkami motocykla.  Áno, možno išli rýchlejšie ako mali, ale nemyslím si, že šetrenie na vodorovnom dopravnom značení  je zo strany správcu komunikácie tým najvhodnejším riešením znižovania dopravnej nehodovosti.

Cenníková cena za vyznačenie 1 metra vodiacej čiary šírky 25 cm je cca 40 Sk, ak zoberieme, že komunikácia cez Dargov medzi Košickým Klečenovom a obcou Dargov má dĺžku 5 kilometrov, tak vyznačenie vodiacej čiary po oboch stranách cesty dlhej 10 tisíc metrov stojí cca 400 tisíc Sk (asi 13.277 €).

Teraz sa natíska niekoľko myšlienok: alebo o tom ani SSC-čka nevie, a firma, ktorá pre ňu zabezpečovala  tohtoročnú obnovu vodorovného dopravného značenia, to vyfakturovala, hoci to nezrealizovala. A možno to aj dostali zaplatené, a firma zarobila. Ale na úkor bezpečnosti cestnej premávky. Potom ale ako kompetentní pracovníci SSC kontrolujú rozsah a kvalitu zadávaných prác svojich dodávateľov, keď toto nezistili ? Alebo je to ozaj s vedomím správcu komunikácie na základe nejakého prípisu zhora, že treba šetriť na dopravnom značení ?  To je ale potom ozaj slepá cesta, ktorou ak sa vybrala SSC, síce pár korún ušetrí, ale doplatia na to všetci šoféri, ktorý týmto nebezpečným úsekom prechádzajú. Alebo existuje ešte jedna možnosť – dali sme to akože vymaľovať, ale nevymaľujeme, vy to akože urobíte, a vyfakturujete, hoci v skutočnosti čiary nenaťaháte, a v tichosti majú tí „správni“ účastníci tejto akcie zarobené fifty-fifty. A tvárime sa že je všetko v poriadku, snáď do toho nikto vŕtať nebude. A na budúci rok to už vyznačíme naozaj a svet ide ďalej.

Na Slovensku – najmä na východe – asi všetci motoristi jazdia na konských povozoch a žerú seno... Nie, nežerú, a boli by veľmi radi, aby jazdili po bezpečných cestách, riadne vyznačených ako zvislým, aj vodorovným značením. Lebo iba tak nebude počet dopravných nehôd na našich cestách neustále rásť.

Apropó, keď už som spomenul obec Dargov, pre tých, ktorí na tejto trase Košice – Michalovce v posledných dvoch – troch rokoch nejazdili, doporučujem zastaviť na čerpačke po zjazde z horského priechodu tesne pred vjazdom do obce. A ak sa pozriete na komunikáciu, ktorá od čerpacej stanice pokračuje cez obec v smere na Michalovce, uvidíte jednu z rarít, ktoré len tak ľahko na slovenských cestách neuvidíte:  Pred vami bude úsek cesty široký 8 metrov, dlhý ani nie 100 metrov, ktorý je po rekonštrukcii. Nakoľko ho v minulosti podmyli vody z priľahlého svahu, a nefungovala priepust pod cestou, tak sa pred dvomi rokmi opravoval. Oprava trvala 12 mesiacov a stála cca 17 miliónov Sk (asi 564.297 €). Za opravu 100 metrov osem metrov širokej cesty. Ozaj hodné zápisu do Guinessovej knihy rekordov.

 

Na záver uvediem z web-stránky Slovenskej správy ciest  dve z nosných činností oddelenia údržby tejto štátnej firmy:   

„vykonávanie kontroly dopravno-bezpečnostého vybavenia ciest a stavebného stavu komunikácií“

„zodpovedá za vyhodnocovanie efektívnosti finančných prostriedkov vynakladaných na prevádzku, údržby a opravy na úseku ciest I. tried“

Úsudok si každý z vás urobí sám.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

* FOTO AUTOR

dargov1.jpg

* Stredové čiary (stúpanie má aj pomalý pruh, dole kopcom je jeden) sú obnovené, pozostatky vodiacich čiar po bokoch ostali z minulého roku

 

dargov2.jpg

* Tu už vodiace čiary zmizli úplne

 

dargov3.jpg

* Po vodiacich čiarach ani pamiatka

 

dargov4.jpg

* Záber z opačnej strany stúpania - stredová čiara bola obnovená, vodiace čiary nie. V tejto zákrute sa vlani zabili traja ľudia

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

ONLINE: Sagan je v úniku, vyhral šprintérsku prémiu

Sledujte online prenos s nami.

Dnes píše Jaroslav Rumpli

Trump je tým najhorším spojením Danka s Gašparovičom

Metafory zlyhávajú.


Už ste čítali?