Mestská hromadná doprava v Košiciach = hromada problémov

Autor: Pavel Titl | 4.8.2008 o 15:31 | Karma článku: 7,21 | Prečítané:  2836x

Jednou vetou: Zbytočne vymyslené zmeny k horšiemu, ani znížené výkony nie je schopný DPMK vykryť.

V MHD sa od soboty cestuje, resp. malo by sa v Košiciach cestovať po novom. Ako to vidím ja:   

Keď ideme do detailov, tak už to zďaleka nie je linkové vedenie, ktoré bolo konzultované, a odsúhlasované mestskými časťami a vo finále magistrátom. Oproti odsúhlasenému linkovému vedeniu boli v priebehu dvoch dní redukované pôvodne schválené intervaly liniek 17, 18, 19, 27 a 34, a úplne zrušené pôvodne navrhnuté a odsúhlasené linky 32, 51 a 56.  

Linkové vedenie sa pripravovalo s tým, že sa ide MHD v Košiciach vylepšiť. Ale asi ťažko sa vylepší, keď sa navrhla jeho redukcia, a tá sa už po dvoch dňoch redukuje ďalej. K tejto radikálnej zmene linkového vedenia nemalo vôbec dôjsť, niekoľko týždňov vopred bolo avizované, že DPMK na to nemá ani technické, ani personálne podmienky, o finančných nehovoriac.

Nehľadiac na situáciu, že v októbri sa sprejazdní III.etapa križovatky Prešovská – Sečovská a táto úprava sa dotkne vyše polovice autobusových liniek, bude potrebné nanovo riešiť cestovné poriadky, koordináciu jednotlivých liniek.

 Tendencia zvyšovania prestupov zo strany DPMK je scestná, ak je taký vysoký podiel vynechaných spojov. Nehľadiac na fakt, že cestujú aj chorí, matky s deťmi v kočíkoch, dôchodcovia. Na nich sa vôbec nebral ohľad, ich sa na názor či im vyhovuje dvakrát za jednu cestu prestupovať, určite nikto nepýtal. Teraz je leto, čo bude v zimných mesiacoch, to sa bojím vysloviť.

Áno, desať rokov sa v Košiciach nemenilo linkové vedenie, lebo nebol dôvod – nepostavil sa ani meter novej električkovej či trolejbusovej trate, nepostavilo sa žiadne nové sídlisko, žiadne nové komunikačné prepojenie. To sú dôvody na väčšie zmeny v linkovom vedení, ktoré nenastali, nemal byť dôvod linkové vedenie meniť. Určite nie v tejto forme totálneho prekopania existujúceho zabehaného 10 rokov existujúceho linkového vedenia.  Stačilo upraviť určité anomálie, ale nie zmeniť všetko, vrátane názvov zastávok. Len pre ilustráciu - pôvodný názov Mestský magistrát sa zmenil na Magistrát mesta Košice. Upozorňujem, že sa celý čas bavíme o Košiciach a MHD v tomto meste.   

Z pôvodného zámeru pridať mestskej hromadnej (verejnej) doprave v Košiciach na vážnosti zvýšením jej kvality, a prilákať nových cestujúcich, sa stáva pravý opak, pribudnú tí, čo pre cestovanie využijú individuálnu automobilovú dopravu. 

 Naviac z firmy sa chystajú odísť kvôli nespokojnosti s platovými podmienkami ďalší vodiči, náznak zlepšenia situácie je v nedohľadne.

Avizované posilnenie trolejbusovej dopravy je o ničom, keď sa trolejbusová trakcia nerozširuje, naviac miesto trolejbusov sa na linky vypravujú autobusy. 

 Boli zavedené zastávky na znamenie a v maximálnej miere nástup iba cez predné dvere, čím sa v Košiciach z mestskej dopravy stáva čoraz viac doprava s prvkami prímestskej. Už chýba iba viac zastávok s názvom Na ráscestí.

Takže zhrnuté jednou vetou: Kompetentní situáciu podcenili, trpí tým platiaci cestujúci.  

---------------------------------------------------------------------------------------------------

 Ako riešiť neúnosný stav – jednoznačne zaradiť v meste MHD za prioritu číslo 1 a adekvátne riešiť financovanie tohto mestského podniku, zabezpečujúceho jednu zo základných funkcií mesta s 240 tisíc obyvateľmi.

Koľko potrebuje normálne fungujúci dopravný podnik (DPMK) ročne

·         Model pre dnešný počet zamestnancov , výkony a rozsah dopravy

Počet zamestnancov                             1250  (doplnenie o 100 vodičov MHD)

Mzdy, odmeny,odvody                                                                   500 MIL

Dopravné prostriedky – obnova (ročne 6 TRAM, 2 TROLEJ)         100 MIL

Nákup dopravných prostriedkov             20 BUS, 2 TRAM             300 MIL

Rekonštrukcie tratí, trolejového vedenia                                      100 MIL

Údržba bežná, pneumatiky, náhradné diely                                  100 MIL

PHM (nafta, benzín, oleje, CNG), elektrická  energia                   250 MIL                              

Sociálny program, výpočtová technika, iné                                     10 MIL

Dispečing, preferencia MHD                                                             10 MIL

Réžia, správa                                                                                     30 MIL

Výstavba nových tratí                                                                      100 MIL

VÝDAJE spolu                                                                                1.500 MIL

TRŽBY                                                                                              400  MIL

VÝNOSY                                                                   200 MIL

PRÍJMY spolu                                                                                600 MIL

POTREBNÁ ROČNÁ DOTÁCIA Z MESTA             900 MIL Sk  

Poznámka: Dnes je to rádove 400 miliónov Sk, ktoré hasia situáciu.

Výsledok: kritická situácia v MHD na uliciach mesta v týchto dňoch.

 Aj malé dieťa vie, že keď sa chce hrať v piesku s bábovičkami, potrebuje piesok a bábovičky.

Na prevádzkovanie MHD tiež potrebujeme mať všetko, čo je k tomu potrebné. Ak tomu tak nebude, v Košiciach sa cestujúci budú môcť tak akurát hrať na zastávkach MHD s bábovičkami. Ale bez piesku.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Fico, Kočner, Bašternák a ďalší. Ľudia, ktorých spája Bonaparte

Komplex vzbudzoval rozruch od začiatku.


Už ste čítali?