Aj v Košiciach budú zápchy ako na Prístavnom moste

Autor: Pavel Titl | 19.8.2008 o 1:40 | Karma článku: 6,57 | Prečítané:  3059x

Kedže je to v Bratislave nábeh na diaľnicu D1 v smere na Senec a Trnavu, najmä v poobedňajších v špičkách sa na jeho petržalskej strane vytvárajú dlhočizné kolóny. Je to tým, že dva jazdné pruhy sa tu zužujú do jedného. Niekto to v rámci projekčných prác zle prepočítal, alebo podcenil koeficienty nárastu dopravy. A výsledok na vlastnej koži – pomalá jazda v kolónach po miliardových komunikáciách – je pre tých vodičov, ktorí v tomto smere vychádzajú z Bratislavy v smere na severovýchod, každodenným strašiakom.

A niečo podobné pripravuje Slovenská správa ciest pre Košičanov aj jeho motorizovaných návštevníkov za cca 1,5 miliardy korún od októbra aj v tomto meste. Do záverečného finiša sa dostala výstavba križovatky ciest I/50 a I/68 Prešovská – Sečovská, ktorá je budovaná v Košiciach ako pokračovanie diaľničného privádzača D1 Budimír – Košice v smere od Prešova, s pokračovaním prieťahu ciest I/50 a I/68 mestom v smere na maďarské hranice, resp. Rožňavu a Zvolen.

V rámci výstavby ako dočasné, aj keď pôvodne to bolo riešenie konečné, vznikli na rekonštruovaných komunikáciách od seba vzdialené dve križovatky tvaru Y – zbiehajú sa tu dve  dvojpruhové jednosmerné komunikácie – jedna od centra, druhá z Južného nábrežia, vytvoria štvorpruhovú jednosmernú komunikáciu, a tá sa po 120 m zase rozdeľuje na dve dvojpruhové jednosmerné komunikácie – jedna v smere na Sídlisko Ťahanovce, Prešov a časť Sídliska Dargovských hrdinov, a druhá v smere na Michalovce.

Tento nedostatočne dlhý preplet spôsoboval od jeho sprejazdnenia v novembri 2005 mnohým vodičom motorových vozidiel problémy, zmätkovali najmä tí, čo sa potrebovali dostať cez preplet krížom, teda z Južného nábrežia na Prešov, či z centra na Michalovce. Jazda na komunikácii s väčším počtom jazdných pruhov asi robí vodičom problémy, najmä ak sa musia preradiť z pruhu do pruhu, a zvislé dopravné značenie, najmä návesti pred križovatkou chýbajú.

Nuž, Slovenská správa ciest aj s generálnym projektantom stavby – prešovským Dopravoprojektom – vyhútala úpravu, ktorá by mala celú situáciu zlepšiť. Navrhla zmenu pôvodného projektu, ktorá preplet ruší. Ale nastáva problém, ktorý za sebou skrýva pre dopravu v meste časovanú bombu. A to je ten fakt, že pre dopravne najzaťaženejší  smer prejazdu križovatkou – a to v smere z centra Košíc na Prešovskú – teda Sídlisko Ťahanovce, diaľnicu na Prešov a skoro celú Furču – ostáva fyzicky iba jeden jazdný pruh, zaklinený do obojstranných zvodidiel. A už ste asi pochopili, prečo som spomínal bratislavský Prístavný most, vyznačujúci sa asi najčastejšími a najrozsiahlejšími zápchami na Slovensku. O pár týždňov mu bude konkurovať zápchami aj most cez Hornád na Palackého ulici v Košiciach, kde na jeho konci pri výjazde z centra sa bude musieť doprava zozipsovať z dvoch pruhov do jedného.

O tom, že pri počte 1800 vozidiel a viac za hodinu sa na jednopruhovej komunikácii vytvára súvislý rad vozidiel, určite investor vie. Že už toľko vozidiel v danom smere prechádzalo touto križovatkou ešte pred začatím rekonštrukcie vie určite každý motorista, ktorý tu zažíval aj polhodinové zápchy. To bolo pred ôsmymi rokmi, keď sa jazdilo ešte cez svetelne riadenú križovatku. Dnes, po temer desiatich rokoch a troch etapách výstavby mimoúrovňovej križovatky za jeden a pol miliardy korún, sa dostávame do situácie ešte horšej, aká bola pred započatím výstavby. Zápchy na výjazde z centra na Palackého ulici sa neodstránia, budú ešte častejšie. Tých vozidiel tam v špičkovej hodine pôjde určite viac ako dve tisíc, kolóny budú dlhšie. Nehľadiac na výhľad, keď na sídlisku Ťahanovce sa plánuje ďalšia výstavba – hovorí sa o cifre cca 6 tisíc bytov, a v centre mesta sa predpokladá rozsiahla investičná výstavba objektov obchodu, služieb, administratívy, aj bytov.

Dotknuté cestárske normy,  najmä križovatková STN 73 6102 Projektovanie križovatiek na pozemných komunikáciách jasne hovoria, že podkladom na návrh križovatky sú intenzity križovatkových pohybov, ktoré sa uvažujú na obdobie 20 rokov od uvedenia do prevádzky. Naviac nutnosť rozšírenia križovatky, hlavne počet pruhov, je potrebné overiť na obdobie 30 rokov. Nuž aj keby toto príslušná križovatková norma nestanovovala, je logické, že ak boli zápchy v križovatke pred desiatimi rokmi, a my po jej prestavbe na mimoúrovňovú ponecháme v najzaťaženejšom smere iba jeden jazdný pruh, pričom cez celé centrum mesta prechádza uvedená komunikácia v smere od Toryskej cez Moldavskú, Štúrovu a Palackého v danom smere v dvoch a na Štúrovej dokonca v troch jazdných pruhoch, tento jeden jazdný pruh v križovatke Prešovská – Sečovská, vedený medzi zvodidlami, bez akéhokoľvek núdzového pruhu, hoci iba v dĺžke cca 100 metrov, vytvára štupeľ, ktorý bude mať vplyv na plynulosť dopravy v celom centre Košíc po nasledujúce desaťročia. Lebo neverím, že po ukončení tejto jeden a pol miliardovej investície tam mesto či štát začne pchať ďalšie milióny, aby toto hrdlo zlikvidoval.

Nuž košickí vodiči, už sa blíži ten okamih, keď prestaneme Bratislave „závidieť“ večné zápchy na Prístavnom moste. Jeden taký dĺžkou oveľa kratší, ale s problémovým prejazdom možno ešte horší úsek komunikácie ako súčasť temer jeden a polmiliardovej dopravnej stavby budeme mať o dva mesiace v plnej paráde k dispozícii aj my. Určite sa naň tešia všetci vodiči autobusov MHD, ktorí v tomto smere budú voziť cestujúcich, ako aj individuálni motoristi, ktorí každé poobede budú vychádzať v smere z centra cez Palackého  na Prešovskú.

O tom, čo sa stane, keď v tomto úseku dôjde ku kolízii, či vážnejšej dopravnej nehode, nechcem ani rozmýšľať. Tu si stačí spomenúť, čo sa deje na vjazde na Sídlisko Ťahanovce od Prešovskej v križovatke Dargovských hrdinov, kde je tiež na pomerne krátkom úseku k dispozícii fyzicky iba jeden jazdný pruh. Stačí jeden skrížený kĺbový autobus, a nedostanete sa hodinu na sídlisko.

Už sa v Košiciach všetci tešíme na dokončenie mimoúrovňovej križovatky Prešovská -Sečovská....  

 

* Záber z pôvodnej križovatky

krizpspovodna.jpg

 

 * Prepletový úsek po prestavbe

kpssucasna.jpg

 

* Navrhovaná úprava s jedným jazdným pruhom v smere centrum - Prešovská 

- úsek jediného jazdného pruhu medzi zvodidlami je vyznačený modrou farbou (dĺžka 85 m)

prepletuprava.jpg

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Plakala a plakala. Ten pocit bezradnosti neprajem nikomu, tvrdí Fialková

Po nevydarenej streľbe odjazdila namiesto štyroch trestných okruhov nechtiac len tri.

ŠPORT

Babráci. Fanúšikovia majú právo sa hnevať

Olympijská správa o stave slovenského hokeja.

DOMOV

Na firmu u Maďariča padá podozrenie z nekalej súťaže

Centire mala informácie vždy ako prvá.


Už ste čítali?