reklama

Slovenská správa ciest v Košiciach experimentuje

Túžobne očakávané ukončenie výstavby mimoúrovňovej križovatky ciest I/50 a I/68, teda ulíc Prešovskej, Sečovskej, Južného nábrežia a Palackého v Košiciach sa nezadržateľne blíži. Ešte zopár týždňov, a vodiči prechádzajúci týmto najzaťaženejším dopravným uzlom vonkajšieho obchvatu mesta si konečne vydýchnu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)
Obrázok blogu

Respektíve mali by si, ale nie je to až také isté. Už asi pred mesiacom som v príspevku „Aj v Košiciach budú zápchy ako na Prístavnom moste“ poukázal na nedostatočnú priepustnosť dokončovanej križovatky s výhľadom predpokladaného nárastu intenzity dopravy, a s ňou v krátkom čase hroziacu zahltenosťou  jedného z najzaťaženejších vstupov do križovatky – v smere od centra mesta, kde nám investor spolu s generálnym projektantom pripravil lievik v podobe jediného jazdného pruhu. To som ešte nepredpokladal, že o pár dní na to sa potvrdí dopravnou políciou ďalšia zmena v dopravnom značení tejto mimoúrovňovej križovatky, ktorá bude mať značne negatívny vplyv pre priepustnosť dopravy v opačnom smere do centra mesta - z ulice Prešovskej do Palackého.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po dohode s políciou pár dní pred ukončením stavby sa na hlavu postavili všetky dopravné sčítania, prognózy a najmä logické riešenie. Kompetentní rozhodli, že v mieste súbehu dvoch križovatkových vetiev zo smeru Prešovskej a Sečovskej do jednej sa nadradí kapacitne a významovo „horšia“ vetva zo smeru od Michaloviec, a označí sa ako hlavná cesta, pričom tento vjazd ostane vedený v dvoch jazdných pruhoch, zatiaľ čo diaľničný privádzač – teda vetva Prešovská, vyznačená ako cesta pre motorové vozidlá, súčasť vonkajšieho obchvatu mesta, hlavná zberná komunikácia zo smerov od Prešova, sídliska Ťahanovce a temer dvoch tretín sídliska Dargovských hrdinov, sa do tohto súbehu zúži iba do jedného jazdného pruhu a označí sa ako cesta vedľajšia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

No a aby to bolo ešte zaujímavejšie, a to dávam do pozornosti aj súdnym znalcom z oblasti dopravy, tak na tejto vedľajšej vetve tesne pred pripojením na hlavnú vetvu sa osadí tlačítkový semafór pre peších, nakoľko cez vetvu Prešovskú je v tomto mieste navrhnutý priechod pre peších. Jedná sa o raritu, ktorú nikde inde asi nenájdete, lebo je technicky a logicky nerealizovateľná – ale v Košiciach ju niekto navrhol a schválil – a tak bude:  Na križovatke z vedľajšej cesty bude semafór, z hlavnej cesty nebude.

Čo to znamená ? Totálny dopravný lapsus, ktorý sa dostane asi do učebníc dopravného inžinierstva ako odstrašujúci prípad. Modelujem situáciu: Na vedľajšej na semafóre pre autá svieti zelená, lebo žiadny chodec pred priechodom nestlačil tlačítko. Ku križovatke sa blíži autobus z Poľska, plne naložený turistami. Vodič z diaľky vidí v svojom smere zelenú, neznižuje rýchlosť, ide plynule 60-tkou, minie semafór, a v tom momente sa zľava na neho šesťdesiatkou rúti po hlavnej ceste – Sečovskej – kamión z Ukrajiny. Veď čo, ide po hlavnej, on žiadny semafór nemal, tak prečo by mal brzdiť....

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nuž a bude zábava. Odmysliac si možné následky nehody chcem vidieť toho policajta – nehodovkára, keď bude musieť posúdiť,  kto vlastne dopravnú nehodu zavinil. A v prípade zranenia som zvedavý, ako sa k tomu postaví vyšetrovateľ nehody. Či si pôjde do basy sadnúť skutočný vinník nehody – projektant tejto blbosti a ten čo tento blud  odsúhlasil a skolaudoval. Už sa teším...

No, to bolo trochu z oblasti hororu, aj keď situácia je ozaj vážna a som presvedčený, že zvíťazí rozum a tento problém sa ešte do sprejazdnenia križovatky dorieši. Ale vrátim sa k tomu, čím som začal – o experimente s ignoranciou záťaží na vstupoch do tohto dopravného uzla, a možnými negatívnymi následkami na plynulosť dopravy na diaľničnom privádzači do Košíc.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Križovatková norma STN 73 6102 Projektovanie križovatiek na pozemných komunikáciách stanovuje, že podkladom pre riešenie nových križovatiek sú intenzity križovatkových pohybov, ktoré sa uvažujú na obdobie 20 rokov od uvedenia do prevádzky, pričom je potrebné overiť výhľad na obdobie 30 rokov.Tu však nie je potrebné citovať normy, stačí použiť obyčajný sedliacky rozum:

Priemerné počty vozidiel za 24 hodín podľa výsledkov celoštátneho sčítania dopravy sú:

 Sečovská ulica – 13.149 vozidiel, z toho 1.600 nákladných, komunikácia je vedená v smere príjazdu do križovatky od Košickej Novej vsi v jednom jazdnom pruhu, rozšírenie na dva pruhy sú riešené až v úseku tesne pred novou mimoúrovňovou križovatkou

Prešovská ulica – 23.719 vozidiel, z toho 4.391 nákladných, komunikácia je označená ako cesta pre motorové vozidlá, dva jazdné pruhy prakticky od Prešova. Výhľad – výstavba ďalších bytov na sídlisku Ťahanovce, hovorí sa až o počte 6-7 tisíc bytov, s tým aj predpokladaný nárast automobilovej dopravy v smere Ťahanovce – Prešovská – centrum.

Výsledok práce Slovenskej správy ciest:  Prešovská vedľajšia, jeden jazdný pruh do križovatky (vrátane nezmyselného semafóru), Sečovská hlavná, dva jazdné pruhy.  Čo to urobí s dopravou v Košiciach, uvidíme už o pár dní. Osobne sa na ten „dvojmiliardový dopravný zázrak“ veľmi teším. 

Na záver asi toľko: Keď ešte križovatka Prešovská – Sečovská bola klasická križovatka riadená semafórmi, na ktorej sa už vtedy najmä v čase rannej dopravnej špičky tvorili ďalekosiahle kolóny, tak ju často chodili riadiť policajti. Ani nevypli semafóry, postavili sa do stredu križovatky a začali púšťať niekedy aj desať minút v kuse iba jeden smer – zo Sečovskej. Čo to urobilo so smerom od Prešova, škoda rečí. No a zrazu tí policajti v strede križovatky zapískali, odkývali koniec „riadenia“ križovatky, naskákali do áut a so zapnutým majákom odfrčali preč. A doprava v križovatke ešte minimálne pol hodiny kolabovala ďalej. Po čase sa toho počínanie policajtov vysvetlilo: Z toho smeru niekde od Sečoviec každé ráno jazdil autom do práce niekto z policajných šéfov, a aby nedajbože nemusel čakať v kolóne, tak tí regulujúci policajti držali voľno pre tento smer zo Sečovskej dovtedy, kým šéf neprešiel križovatkou. A potom už mohli zbaliť „fidlátka“, bez ohľadu na to, akú dopravnú zápchu vyrobili v smere od Prešova.

Tak ma to napadlo v súvislosti s navrhovanou úpravou dopravného značenia, a nadradenia Sečovskej oproti oveľa zaťaženejšej Prešovskej aj v súčasnosti, keď sa končí výstavba mimoúrovňovej križovatky. Ak to nie je táto príčina, potom je ešte jedna možnosť, a to aplikácia nepísaného pravidla pre určovanie prednosti v jazde zo strany dopravnej polície. Hovorí sa o stanovení prednosti v križovatkách dvoch ciest prvej, resp. druhej triedy, Vraj prednosť má tá cesta, ktorá má nižšie číslo. Kedže Prešovská je podľa označenia cesta I/68, a Sečovská je cesta I/50, tak prednosť má Sečovská.

Vyzerá to absurdne, ale asi je to tak. Ale potom je to ozaj dobrá ptákovina... Potom mám otázku, načo sa zabezpečujú za drahé peniaze dopravné prieskumy a sčítania dopravy, keď sa na vyzbierané a vyhodnotené výsledky doslova kašle. A priamo zo strany Slovenskej správy ciest, ktorá tie prieskumy platí a vyhodnocuje. A ignoruje.  

A doplácame na to iba my vodiči .....

Foto: záber z Prešovskej ulice

Obrázok blogu

Pavel Titl

Pavel Titl

Bloger 
  • Počet článkov:  139
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dopravný inžinier, projektant - špecialista pre dopravné stavby, dopravné inžinierstvo.Už vyše 50 rokov žijem v Košiciach, tu mám rodinu, prácu, priateľov. _________________________________Počítadlo návštev**Ďakujem Vám za záujem o tento blog.* Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu