reklama

Hradiť miliardové škody po záplavách. Čo tak im predchádzať ?

V týchto dňoch zažilo Slovensko asi najväčšie záplavy v dejinách samostatného štátu. Škody idú do miliárd EUR, podľa posledných informácií v dôsledku záplav zahynulo päť občanov. Tisícky obyvateľov boli evakuovaní, stovky dnes nemajú kam sa vrátiť. Ak im dom alebo byt voda úplne nezbúrala, tak ho tak staticky narušila, že je neobývateľný a životu nebezpečný.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)
Obrázok blogu

No a okrem týchto osobných ľudských tragédií nie nepodstatnou škodou, ktorú Slovensko v záplavách pocítilo, je kolabujúca doprava. A nevyhli sa im ani také strategické časti nášho komunikačného systému, ako je diaľnica z Prešova do Košíc či železničná trať Košice – Kysak – Margecany. Vodou bol zaplavený a niekoľko dní neprejazdný aj južný cestný ťah Košice – Zvolen, konkrétne obchvat Tornale, niekoľko krát došlo k výpadku elektrickej siete a následnému uzavretiu cestného tunela Branisko.

Prečo to spomínam ? Nuž z dôvodu, že takéto dôležité cestné ťahy či koľajové trate by mali slúžiť aj v takýchto mimoriadnych situáciách, akou sú záplavy, ako strategické a predovšetkým fungujúce komunikačné trasy pre prevoz techniky, potravín, presun záchranných zložiek atď. Čo si však myslieť o hlavnom komunikačnom prepojení na východe Slovenska , o diaľnici Košice – Prešov, ktorá je každoročne po výdatnejších dažďoch pre rozvodnenú Torysu neprejazdná, a ktorá tento týždeň bola prakticky stále v niekoľkokilometrovom úseku pod vodou. Naši múdri zodpovední na NDS tuho rozmýšľajú už niekoľko rokov, či na tejto diaľnici nezvýšiť rýchlosť z dnešných 130 až na 160 km/h. Nuž vážení na Národnej diaľničnej spoločnosti, vôbec nepotrebujeme na tejto diaľnici jazdiť 160-tkou, ale chceme tu jazdiť bezpečne a plynule aj v čase hustého sneženia a najmä v čase, keď sa Torysa v okolí Drienova a Lemešian vybrežuje, a zaplavuje aj túto dôležitú spojnicu Prešova a Košíc. Pýtam sa kompetentných dokedy ? Koľkokrát táto diaľnica bude musieť byť pod vodou, aby sa našli financie a realizovali sa úpravy ochrany tejto diaľnice tak, aby bola prejazdná aj vtedy, keď sa hladina Torysy zdvihne o dva metre ?

Ako je ďalej možné, že výpadok elektrickej energie vyradí z prevádzky cestný tunel Branisko a nefungujú tu náhradné elektrické agregáty ? O financovaní a najmä miznutí financií počas stavby tohto tunela vrátane navýšenia pôvodného rozpočtu stavby a stoviek zmluvných dodatkov, ktoré túto stavbu predražili viac ako o 100 % (ako vlastne temer každú stavbu, ktorú NDS realizuje) vie už temer celá Európska únia a nechápavo krúti hlavou, ale o to viac sa čudujú slovenskí vodiči, ktorí nachádzajú tunel často uzavretý z technických príčin – alebo plánovaných, alebo a o to častejšie neplánovaných. Aj z dôvodu, že v tuneli nefungujú záložné zdroje energie.

Obchvat Tornale – prakticky nová stavba, súčasť rýchlostnej komunikácie R Košice – Zvolen.   Jazdíme po nej čosi viac ako 4 roky, ale stále sa tam niečo opravuje a dorába. Napríklad vlani tam bola doprava obmedzená kvôli výstavbe oporného múra pri Starni, ktorý sa nestihol postaviť počas výstavby komunikácie. Pri tejto novej stavbe by sa predpokladalo, že je naprojektovaná a postavená tak, že by ju nemalo po niekoľkodňových dažďoch zaliať tak, že ju bude musieť Slovenská správa ciest na niekoľko dní úplne uzavrieť pre všetku automobilovú dopravu. Veľmi by ma zaujímalo, a so mnou určite širokú motoristickú verejnosť, ako je to možné, že takáto nová stavba bude mať také problémy. Že by to bolo opäť tým, že to čo tam malo byť vyriešené, tak sa riešilo iba na papieri a na účty stavebných firiem, ale skutočnosť je niekde úplne iná ?

A na záver železnice. Strategický koridor Košice – Žilina – Bratislava. Pardon, zabudol som, že pre túto vládu je už strategickou železnicou na Slovensku širokorozchodná trať z Košíc do Bratislavského prístavu. Nuž, miesto tých megalomanských maľovaniek o predĺžení širokorozchodnej by bolo vhodnejšie zo strany ministerstva dopravy a železníc urýchlene riešiť trať Žilina – Košice okolo Ružína, a v úseku Kysak – Košice, tak, aby bola funkčná aj v čase, keď prší viac dní bez prestávky. Áno, na papieri sú varianty riešenia tejto železnice na zvýšenie rýchlosti na 160 km/h, existujú materiály honosne nazvané Modernizácia technickej infraštruktúry vymedzeného úseku železničnej trate v správe ŠR pre dosiahnutie parametrov AGC a AGTC (Európske dohovory o medzinárodných magistrálach a o trasách medzinárodnej kombinovanej dopravy), ale ja sa zase pýtam – nie je veľmi dlhá doba 4 roky medzi spracovaním materiálu o modernizácii železničnej trate a jeho predložením na posúdenie vplyvov na životné prostredie ? A v akom časovom horizonte je vôbec začiatok a najmä koniec realizácie tejto stavby ? Ozaj tí, čo napríklad tento piatok čakali na košickej železničnej stanici alebo v rýchliku niekde v Margecanoch dlhé hodiny, a nevedeli kedy pôjdu ďalej, nepotrebovali do Bratislavy, či domov do Košíc cestovať rýchlosťou 160 km/h, stačilo by im aj stovkou.... Nuž ale to by voda nemohla z ničoho nič vziať so sebou pár desiatok metrov koľají, trakčné stožiare, či zavaliť železničnú trať miestnym cintorínom – ako sa tomu stalo v Malej Lodine. A ešte na margo Železníc SR – bolo ozaj rozvážne v piatok večer vypravovať vlaky do zaplaveného úseku okolo Ružína, keď hladina stúpala z minúty na minútu, a prakticky vlaky jazdili vo vode ? Nezodpovedá prepravca aj za bezpečnosť cestujúcich ? Nehľadiac na fakt, že totálne zlyhala aj verejnoprávna STV, ktorá sa mimoriadnej situácii vôbec neprispôsobila. Zdrojom informácií o situácii sa tak stala súkromná TA3 a mnohé rozhlasové lokálne stanice, napr. v Košiciach Rádio Košice. 

 Dnes už na Slovensku svieti slnko, a to najhoršie je za nami. Ale dokedy ? Kedy zase začne pršať a bude pršať niekoľko dní v kuse ? Na Medarda, na jeseň, či až budúcu jar ?

Dažde budú stále, a ako hovoria prognózy meteorológov – nakoľko sa klíma v Európe otepľuje, tie dažde budú čoraz častejšie a výdatnejšie. Takže vážení kompetentní , čo s tým urobíte ?

 

Pavel Titl

Pavel Titl

Bloger 
  • Počet článkov:  139
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dopravný inžinier, projektant - špecialista pre dopravné stavby, dopravné inžinierstvo.Už vyše 50 rokov žijem v Košiciach, tu mám rodinu, prácu, priateľov. _________________________________Počítadlo návštev**Ďakujem Vám za záujem o tento blog.* Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu